Nieuw Zeeland tweede editie - Reisverslagen van Peter en Liseth Kools - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland tweede editie - Reisverslagen van Peter en Liseth Kools - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland tweede editie

Camper reis Noorder en zuider eiland Nieuw Zeeland
Schiphol

Netherland 27-10-2023

Van het mooie Schijf helemaal naar Schiphol, met de trein, gelukkig reden ze...
Op ons gemakje gedaan. We waren heel snel me checken, geen lange wachtrijen
Nu wachten tot we gaan boarden .

--------------------------
Aangename vlucht gehad, in de vroege uurtjes aangekomen in Dubai, we zagen de zon opkomen, vanuit de lucht veel zand te zien.
Even wat drinken in de bar, die er ook wel leuk uitziet

----------------------------------------------------------------
Auckland Airport

New Zealand 29 October 16°

Een rustige vlucht heel veel beenruimte en aangename stoelen maakte dat we geslapen hebben, natuurlijk niet zoals in een bed, maar voldoende om meteen te kunnen omschakelen.
De ochtend begon tussen Australië en New Zealand in, mooie zonsopgang.
De finale rugby tussen Zuid-Afrika, met de Springbokken en New Zealand met de All Blacks was live te zien in het vliegtuig. Vrijwel iedereen zat te kijken, er werd volop meegeleefd met de wedstrijd. Helaas met 1 punt verschil hebben de All Blacks verloren. De scheidsrechter die een doelpunt deed afkeuren kreeg de schuld.
Aangekomen in Auckland waren we ook snel door de bio- security.
Nu even voor 1 nacht in een motel, zodat we morgen de camper kunnen gaan ophalen.

-----------------------------------------------------------

Takapuna

30 October

18°
1e echte dag in New Zealand, door het motel netjes afgezet bij Maui, onze camper is bijna nieuw. Het weer is wat minder, maar ook dat komt goed, we zitten in een cycloon, veel regen en wind, het ergste was vannacht, daar hebben we niks gehoord of gezien.
Vanmiddag vanaf Devonport de ferry genomen naar het vasteland/ centrum Auckland, heel toeristisch de hop-on-hop-off bus genomen. En de eerste 'kiwi' gespot..
De camping opgezocht, we hebben een plekje aan het water, veel kite-surfers in actie gezien die genieten van de wind.
Camper geïnstalleerd en daarna lekker gegeten bij TokTok

-------------------------------------------------------------------

Paihia

1 November

22°
Vanochtend met droog weer vertrokken, naar Waipoua forest, heel mooi natuurgebied met enorme boomvarens, een paar km over slecht wegdek, maar dat was de moeite waard. Hier ook verschillende vogels gezien, de kingfisher, kookabura, fantail, tomtit, australian magpie, yellow Hammer, wild turkey en de pukeko. (Dit voor de vogelliefhebbers

************************************

2 November

20°
Vandaag naar Russell gereden, met de ferry de overtocht gemaakt.
In Russell vooral langs de boulevard gekuierd, de tui gespot, vorige keer alleen maar gehoord.
Sowieso veel meer vogels gezien dan 10 jaar geleden, zo ook meer bloeiende bomen en planten, echt voorjaar.
In Russell de oudste kerk van New Zealand bezocht, 1835
Rode bloemen bloeien volop rond kerst ze worden dan ook de Christmas tree genoemd.
Paihia nog even bezocht, 10 jaar geleden waren we hier ook.

....................................................................

Cambridge

3 November

15°
Vandaag een reisdag gehad, geen bezoekje aan de waterval in Whangarei onderweg was het al een waterval aan regen. Rondom Auckland werd het droog, en begon het zonnetje uiteindelijk weer te schijnen. Nu net voorbij Hamilton, daar waar de Gouw is uit film Lord of the Rings. Dat is om precies te zijn bij Matamata. De omgeving ziet er ook uit alsof je zo door het landschap van de film rijdt.
Local biertje smaakt goed!
******************************************

Rotorua en Ohope

4 November

17°
Vandaag veel gedaan en gezien, eerst naar Rotorua, Whakarewarewa het Maori dorp. Hier zijn we 10 jaar geleden ook geweest, door de interessante plaats weer een keer gegaan naar het dorp. Inmiddels is dit commercieel geworden, zo is het dorp alleen nog te bezoeken met een gids, persoonlijk vind ik dit prima, maar wat ook veranderd is, er is nu een wandeling naar boven waar je ook over het dorp en de waterbronnen kan kijken, dit is zeker de moeite waard!
Champagne Pool ook bezocht, de mooie kleuren van de Pool laten zich moeilijk vangen door de hoeveelheid waterdamp. Jammer dat je niet de zwavel kan ruiken

---------------------------------------------------------
Napier

6 November

12°
Van Gisborne naar Napier, mooie route, helaas veel wegwerkzaamheden en vaak slechte weg. Dit komt door cycloon Gabriel van afgelopen februari, en het zware vrachtverkeer.
Morgen naar de Jan van Genten kolonie

-----------------------------------------------------------
Hastings

7 November

17°
Naar de Jan van Genten kolonie geweest op Cape Kidnappers
Wat een uitzicht op de weg ernaartoe! Je kan er alleen met de Gannet Safari komen, of te voet. De tocht gaat over prive terrein langs een elite golfbaan langs de schapen en koeien.
Bij de kolonie zitten ongeveer 5000 Jan van Genten te broeden, er waren nog geen kuikens, onder aan de kust nog ongeveer 3000 vogels.
Prachtige vogels, en wat een geluid, nog niet te spreken over de geur..

Na de mooie Safari onze camper aan het water gezet op de camping in Hastings, lekker genieten van het zonnetje
En weer een vogel biertje

------------------------------------------------------------------
Martinborough

8 November

15°
Inmiddels aangekomen bij een mooi wijngebied
Onderweg "wild" gespot in de vorm van een grote haan, later kwam de kip met kuikens zich ook nog laten zien.
Mooie locatie, laatste foto is het uitzicht vanaf onze kampeerplaats

-------------------------------------------------------------------

Martinborough winery

9 November

15°
Vandaag op naar een wijnproeverij geweest, er zijn verschillende wijnhuizen, door de plaatselijke wijnhandel gestuurd naar wat volgens hem de beste wijnen zijn van deze regio. We zijn bij twee wijnhuizen geweest, de tweede palliser estate, gaf ons ook meteen het gevoel dat we welkom waren en was ook bereid om goede uitleg over de wijnen te geven. En uiteraard diverse wijnen geproefd, de sauvignon blanc en de pinot noir zijn het geworden.

-------------------------------------------------------------

Traveled for 21 hours
Lower Hutt

10 November

14°
Na een mooie weg met heel veel bochten aangekomen op de camping, 17 km van Wellington vandaan, maar een goede busverbinding.
Eerst naar de cabel-car, daarna een rondje langs de haven. Het beeld van 10 jaar geleden is er nog steeds, maar wel enorm geroest.
Lekker op terras gezeten in het zonnetje, nu weer terug op de camping, morgen nog een dagje in Wellington