Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van Peter en Liseth Kools - WaarBenJij.nu Puno - Reisverslag uit Puno, Peru van Peter en Liseth Kools - WaarBenJij.nu

Puno

Blijf op de hoogte en volg Peter en Liseth

28 Juli 2016 | Peru, Puno

Gisteren stonden we. In Colca Canyon oog in oog met de grootste vogel ter wereld, de Peruaanse Condors spanwijdte vleugels 3,5 meter
Daarna door naar Puno , waar we de Uros eilanden en zijn bezoekers mét een bezoek hebben verrast , vanmiddag chillen,28 juli nationale feestdag hier veel muziek en s'avonds vuurwerk,morgen naar Cisco
Alles onder controle, geen hoogte ziekte gelukkig
Groeten vanuit Zuid-Amerika
Peter en Liseth

• 29 Juli 2016 - 07:53

Kees En Marlies Daamen:

Dat moet verschrikkelijk mooi zijn geweest. Jullie hebben de grootste vogel gezien en dat als vogelliefhebbers. Mooi mooi mooi. Fijn dat alles goed gaat en dat jullie geen last hebben van de hoogteziekte.
    Een prettige voortzetting daar.

Verslag uit: Peru, Puno

Dag 13: Cusco – treinreis Aguas Calientes.1-8
Dag 14: Aguas Calientes – Machu Picchu – treinreis Cusco.2-8
Dag 15: Cusco.3-8
Dag 16: Cusco – Puerto Maldonado – Amazone.4-8
Dag 17: Wandeling in de jungle5-8.
Dag 18: Regenwoud Lost Cocha.6-8
Dag 19: Gamitana of Briolo rivier.7-8
Dag 20: Amazone – Lima – Amsterdam.7-8
Dag 21: Aankomst Amsterdam.8-8 einde reis

Dag 1 • Amsterdam-Lima

We vliegen van Amsterdam naar Lima waar we dezelfde dag aankomen. Na aankomst volgt de transfer naar het Hostel Mami Panchita waar we twee nachten verblijven.

Dag 2 • Lima
Lima

Op verkenning in het historische centrum van Lima. We bekijken o.a. de San Francisco kerk, de Catacombes en de kathedraal. Wanneer de tijd het toelaat zien we om ca. 12.00 uur de wisseling van de wacht bij het presidencieel paleis aan het Plaza de Armas. We eindigen de tour in de wijk Miraflores, het moderen centrum van Lima.

Dag 3 • Lima-Pisco

Vroeg uit de veren voor de tocht naar het door de woestijn omringde Pisco, een havenplaatsje dat zelfs korte tijd nog hoofdstad van het land is geweest! Reisafstand ca. 245 km.

Dag 4 • Pisco-Nasca
dierenpinguins_s

Vrije dag in Pisco. Optioneel kunt u een boeiende bootexcursie (ca. $18 p.p.) naar de Ballestas eilanden boeken, ook wel de Galapagos-eilanden van Peru genoemd. Op deze kleine rotseilanden voor de kust zijn onder meer pelikanen, pinguïns en zeeleeuwen te vinden. Eenmaal weer voet op vaste bodem rijden we naar Nasca, waar we de komende twee nachten doorbrengen. Reisafstand ca. 225 km.

Dag 5 • Nasca

We bezoeken vandaag de pré-Inca begraafplaats van Chauchilla, waar zo'n 20 mummies te bezichtigen zijn. Het droge woestijnzand heeft ervoor gezorgd dat ze goed bewaard gebleven zijn. Ook zien we pré-Inca aquaducten en een Incafort. U heeft de mogelijkheid om een vlucht te maken over de mysterieuze Nasca lijnen (niet inbegrepen ca. $120 p.p.). De beroemde lijnen kronkelen door de woestijn en van boven zijn enorme afbeeldingen te ontdekken van onder meer een spin, een astronaut, een aap en een walvis.

Dag 6 • Nasca-Arequipa
Arequipa

We gaan op weg naar Arequipa, ’de witte stad’, waar we in de loop van de middag aankomen. De stad ligt temidden van spectaculaire bergen en is zo genoemd omdat veel koloniale gebouwen en kerken gemaakt zijn van een wit vulkanisch gesteente, afkomstig van de 5822 meter hoge, met sneeuw bedekte vulkaan El Misti. We verblijven twee nachten in Casona Solar in Arequipa. Reisafstand ca. 566 km.

Dag 7 • Arequipa

Vrije dag in Arequipa. De stad heeft de mooiste Plaza de Armas van Peru en staat bekend om zijn fraaie koloniale kerken en kloosters. Optioneel kunt u in de ochtend deelnemen aan een stadswandeling, met onder meer een bezoek aan de indrukwekkende kathedraal en het enorme Santa Catalinaklooster. Dit in het centrum van de stad gelegen klooster lijkt met haar wirwar van straatjes en talrijke gebouwen een stad op zichzelf. De traditionele inrichting en de schilderijen zijn zeer de moeite waard.

Dag 8 • Arequipa-Cañón del Colca-Chivay

Door de bergen (hoogste punt ruim 4800 m) reizen we verder naar onze volgende boeiende bestemming, Chivay. Hier krijgt de Cañón del Colca, met een indrukwekkende diepte van 4000 m één van de diepste kloven ter wereld, onze welverdiende aandacht. Dit is het leefgebied van de gigantische condor, dus neem uw verrekijker mee! Ook vicuñas (behorende tot de kameelachtigen), wilde lama’s, alpaca's, guanaco's, poema’s en vossen behoren tot de rijke fauna van dit schitterende natuurjuweel. Overnachting in het traditierijke stadje Chivay. Reisafstand ca. 160 km.

Dag 9 • Chivay-Cruz del Condor-Puno

Deze dag brengen we een bezoek aan de 3500 meter hoge Cruz del Condor, vanwaar we genieten van een magnifiek uitzicht over de Cañón del Colca. Tegen de steile wanden vinden we vele condornesten en hopelijk zien we een paar van deze gigantische vogels vliegen! We gaan vervolgens op weg naar Puno, gelegen aan het Titicacameer. Dit fascinerende meer ligt op een hoogte van 4000 meter en is daarmee het hoogste bevaarbare meer ter wereld. In Puno brengen we de komende twee nachten door in Casona Plaza. Reisafstand ca. 310 km.

Dag 10 • Puno - Titicacameer - Puno

We gaan een boottocht maken naar de drijvende rieteilanden van de inheemse Uros-indianen. De eilanden worden door de bevolking zelf gevlochten en de primitieve hutjes worden nog altijd bewoond! ’s Middags vrije tijd in Puno. Facultatief kunt u een excursie naar de indrukwekkende graftorens van het archeologische Sillustani (ca. $18 p.p.) maken. In deze torens van soms wel 12 meter hoog werden de edelen begraven en werd in sommige gevallen na het overlijden van de heer des huizes zijn familie gedood en eveneens begraven.

Dag 11 • Puno-Cusco

We verlaten Puno en gaan via een toeristische route naar de Incahoofdstad Cusco, één van de mooiste steden van Peru waar we de komende twee nachten zullen verblijven. Onderweg maken we verschillende stops bij o.a. Pukara, de Raya Pass, Rachi met de tempel van Wiracocha en Andahuaylillas met de Sixtijnse kapel van America. Reisafstand ca. 453 km.

Dag 12 • Cusco
Cusco

De ochtend heeft u vrij. ’s Middags bezichtigen we het oude centrum van Cusco. Als hoofdstad van het Incarijk werd Cusco als het centrum van de wereld beschouwd; Cusco betekent dan ook letterlijk ’de navel van de aarde’. De stad is tegenwoordig een mengeling van Indiaanse en Spaanse invloeden; de straten worden bevolkt door Indianen en Mestiezen en op de oude Incafundamenten zijn kerken en kloosters in koloniale Spaanse stijl gebouwd. De prachtige Incamuren zijn van een ongeëvenaarde perfectie: de natuurstenen passen op de millimeter nauwkeurig en zijn zonder specie op elkaar gestapeld. Ondanks verscheidene aardbevingen staan de muren al honderden jaren solide op hun plaats. U ziet verder onder meer de kathedraal en het plein Plaza de Armas. Buiten Cusco bezoeken we de bekende Incaruïnes van Sacsayhuaman, vanwaar u een magnifiek uitzicht heeft over de stad.

Dag 13 • Cusco - Aguas Calientes

Een busrit en een spectaculaire treinreis voeren ons langs welig begroeide bergwanden naar Aguas Calientes, waar we ons voorbereiden op het bezoek aan het archeologische complex Machu Picchu. De middag is ter vrije besteding in Aguas Calientes.

Dag 14 • Aguas Calientes - Machu Picchu - Cusco

De excursie naar Machu Picchu, de verloren stad van de Inca’s, is ongetwijfeld een hoogtepunt op uw reis. De Spaanse overheersers hebben de stad nooit gevonden. Pas in 1911 werd de door het oerwoud overwoekerde plaats herontdekt. De magnifiek bewaard gebleven stad, tezamen met de fabelachtige ligging op grillig gevormde bergen temidden van tropisch regenwoud, hebben Machu Picchu terecht wereldberoemd gemaakt. Aan het eind van de dag gaan we aan boord van de trein voor de terugreis naar Cusco.

Dag 15 • Cusco

Vrije dag in Cusco. Optioneel kunt u een excursie naar de Heilige Vallei (ca. $28 p.p.) boeken. In dit dal troffen de Inca’s de perfecte condities om te overleven: een goed klimaat, vruchtbare grond en de nabijheid van de Wilcamayu rivier, oftewel ’de Heilige Rivier’. Hier zijn talloze bewijzen van de grote kennis der Inca’s, vertaald in onder meer aquaducten, irrigatiekanalen en dammen. Daarnaast bevindt zich hier ook Pisac, Ollantayyambo en tal van offerplaatsen ter ere van Pachamama (Moeder Aarde).

Dag 16 • Cusco-Puerto Maldonado-Amazone

We vliegen vandaag in ruim een half uur van Cusco naar Puerto Maldonado. We worden met de bus opgehaald waarbij we gelijk de omgeving van Puerto Maldonado bekijken. Vervolgens vertrekken we naar Puerto Caitanía waar we een boottocht over de Madre de Dios river maken naar de Eco Amazonia Lodge. Wellicht ziet u tijdens deze eerste tocht direct al kaaimannen en schildpadden! Bij aankomst staat er een welkomstdrankje en lunch voor u klaar. In de middag bezoekt u Monkey Island onder leiding van een lokale gids. Een unieke ervaring op slechts 5 minuten van de lodge. Tijdens de wandeling zien we verschillende apensoorten en een gevarieerde flora. Na zonsondergang komen we terug in de lodge en nuttigen we ons diner.

Dag 17 • Amazone

Na het ontbijt maken we een wandeling in de jungle over uitgezette paden met bruggen over rivieren en kloven. Tijdens deze tocht genieten we van de variëteit van de flora en wildleven in de jungle. De wandeling brengt ons naar het indrukwekkende Lake Apu Victor, met zijn heldere water en omgeven door gigantische bomen. Vanaf het observatiedek heeft u een goed uitzocht over het meer en kunnen we met een beetje geluk papegaaien, toekans, kaaimannen, schildpadden en de gigantische otter zien. Bij terugkomst in de lodge staat de lunch voor ons klaar. De middag is er vrije besteding.

Dag 18 • Amazone

Na het ontbijt vertrekken we in het regenwoud naar Lost Cocha. We hebben hier de kans om otters, kaaimannen, schildpadden, Tapirs, de meest kleurrijke vogels en verschillende vissoorten te zien. Vervolgens maken we een mooie kanotocht over het meer. Bij terugkomst in de lodge staat de lunch voor ons klaar. In de middag kunt u optioneel de botanische tuin bezoeken, of gaat u liever relaxen bij het zwembad? In de avond tijdens het diner geniet u van de mysterieuze geluiden uit de jungle.

Dag 19 • Amazone

In de ochtend gaan we via de Madre de Dios rivier naar de Gamitana of Briolo rivier voor een verfrissende en veilige duik in het water. U kunt hier deelnemen aan verschillende activiteiten zoals sportvissen, vogel spotten of naar het observatiedek. We brengen in deze omgeving tevens een bezoek aan een lokale familie en leren hier meer over het leven in de jungle. De middag is ter vrije besteding.

Dag 20 • Amazone-Lima-Amsterdam

Vroeg ontbijt en per kano terug naar Puerto Maldonado. Geniet onderweg nog even van de omgeving, gehuld in ochtendnevelen. Vanaf de luchthaven van Puerto Maldonado vliegen we naar Lima met een tussenlanding in Cusco. In de avond vliegen we terug naar Amsterdam.

Dag 21 • Amsterdam

Weer terug op Nederlandse bodem.