gletsjers - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Peter en Liseth Kools - WaarBenJij.nu gletsjers - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Peter en Liseth Kools - WaarBenJij.nu

gletsjers

Door: Liseth

Blijf op de hoogte en volg Peter en Liseth

01 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hallo allemaal,Zijn we weer, we hebben de afgelopen 2dgn de gletsjers van Franz Josef ende Fox gletsjer bezocht. De franz Josef ligt tussen het regenwoud in, dat zou erg mooi zijn als we wat dichterbij de gletsjer zou mogen komen, maar ja ivm gevaar voor vallend IJ en rotsen moeten we op grote afstand blijven, wil niet zeggen dat de wandeling ernaar toe niet mooi is door de rivierbedding, maar er willen altijd dichterbij komen.
Vandaag hebben de Fox gletsjer bezocht en ja hoor hier mocht het wel, tot een afstand van 200 mgr, maar nu kun je de gletsjer ook horen, ja idd, horen, we horen het kraken ervan en zien ook aan voet de stukken eraf vallen. Oja we snappen echt wel dat we niet te dichtbij mogen komen.
We zijn later nog door gereden en hebben de gletsjer en de mooie hoogste berg van NZL op op een schitterend uitkijkpunt gezien, we botten maar met het weer anders hadden we deze dit allemaal niet zo goed kunnen aanschouwen.
Morgen gaan we naar Wanaka en daarna naar Queenstown, dus we zakken nog verder af naar het zuiden.
En Rini we dachten al het een aalscholver soort zou zijn, en de waka heeft van ons niet meer gekregen dan een korstje brood, maar we ook gezien dat mensen deze vogels koude friet gaven, hoe gek ben je dan!
Nou dat was het weer voor nu.
Groetjes Peter en Liseth

• 01 Februari 2013 - 23:24

Henny En Rini:

Mooi dat jullie goed weer hadden om dit schitterende landschap te bewonderen. Misschien, als jullie op de terugreis richting Christchurch langs Lake Pukaki en Lake Tekapo komen, jezelf trakteren op een rondvlucht van een uur over Lake Tekapo, Mount Cook en de twee gletsjers die jullie vanaf de grond hebben bekeken. Kost een paar centen, maar een onvergetelijke ervaring. Alleen bij mooi weer doen, natuurlijk.
    Groeten, Rini en Henny

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Franz Josef

New zealand here we come

rondreis noorder en zuider eiland en Malesie, Langkawi

Nieuw-Zeeland

Reisprogramma Peter en Liseth
Dag 1 16-1-2013 : Amsterdam – Auckland. Vertrek ’s middags uit Amsterdam. U vliegt via Azië (Kuala Lumpur) wacht tijd 2 uur…naar Nieuw-Zeeland, waarbij u ongeveer 23 uur vliegt met 1 lange en 1 korte nacht
Dag 2 17-1-2013 Kuala Lumpur/Auckland

Dag 3: Auckland 18-1-2013 0:05 uur). Na aankomst in Auckland neemt u de shuttlebus naar uw hotel in het centrum van de stad waar u 1 nacht verblijft. Overnachting: Grand Cancellor

Dag 4: Auckland – Bay of Islands 18-01-2013 (235 km/ 3 uur). We halen de huurauto op bij het kantoor van Budget Rent A Car. Via de Auckland Bridge rijdt u de stad uit naar de Bay of Islands in het subtropische noorden van Nieuw-Zeeland. De volgende 2 nachten brengen we door in Paihia. Overnachting: Mousetrap(Paihia)

Dag 5: Bay of Islands. 19-01-2012 Deze hele dag is beschikbaar om de hoogtepunten van de Bay of Islands te bezoeken. We gaan een cruise maken naar de vele eilanden aan deze kust, gaan zwemmen met dolfijnen of met onze eigen auto het gebied verkennen. Niet vergeten de Waitangi Treaty Grounds te bezoeken. Overnachting: Mousetrap(Paihia)

Dag 6: Bay of Islands – Coromandel (385 km / 4:30 uur). 20-01-2012 U rijdt via Auckland naar het prachtige schiereiland Coromandel, met z’n witte stranden en een ongelofelijke variatie aan varens. mogelijk heid om te lunchen bij het Hotel du Vin in Pokeno. Overnachting: Anchor Lodge Backpackers

Dag 7: Coromandel. 21-01-2013 U heeft de hele dag om het Coromandel schiereiland te verkennen. We stellen voor dat u een rondje rijdt naar Whitianga, Coromandel Town, Thames en terug naar Pauanui. U kunt aan het ‘Hot Water Beach’ uw eigen gat graven en in het hete water baden. Leuk is een wandeling naar Cathedral Cove of door de prachtige vegetatie wandelen over de sporen van de goud zoekers. Anchor Lodge Backpackers
(Coromandel Town)

Dag 8: Coromandel – Rotorua (200km / 2:30 uur). 22-01-2013 U rijdt naar Rotorua, dat niet alleen het geothermische centrum van het Noordereiland is, maar ook centrum van de Maori Cultuur. Deze leer je het best tijdens een hangi-feast in een Marae (Maori gemeenschapshuis) kennen ’s avonds. Bezoek overdag het Whakarewarewa Thermal Park. Overnachting: Funky Green Voyager(Rotorua)

Dag 9: Rotorua – Tongariro NP (180km / 2:30 uur).23-01-2013 Rit via Taupo en langs het Lake Taupo naar het Tongariro National Park We beginnen de dag met een bezoek aan het Wai-O-Tapu thermal reserve (ligt ca. 30km zuidelijk van Rotorua). De volgende attractie - die u onderweg tegenkomt - is de Huka Falls, waar u een mooie wandeling kunt maken. Er is ook tijd om lekker te badderen in de warmwater riviertjes tussen Rotorua en Taupo. Overnachting:, Howards Mountain Lodge(National Park Village)

Dag 10: Tongariro National Park. 24-01-2013, We hebben de hele dag om het Tongariro NP te verkennen. Het park is vooral bekend om z’n verscheidenheid in klimaatzones met steeds hun unieke flora en fauna. Er zijn mooie wandeltochten uitgezet.overnachting: Howards Mountain Lodge
(National Park Village) Ik heb een resrvering gemaakt bij info@walkingplaces.co.nz en de contact persoon is Terry Blumhardt. (180 nz dollar.) tel:
0800429255 Overnachting:, Howards Mountain Lodge(National Park Village)

Dag 11: New Plymouth 25-01-2013 hier rijden we vandaag naar toe voor 18.00 er zijn , we hebben overnachting bij Ducks & Drakes Hotel
Deze dag kunnen we een wandeling maken bij Mount Edmont of de stad gaan bekijken .

Dag 12: New Plymouth)– Wellington (360km / 4:30 uur).26-01-2013 U rijdt de mooie route door de Wanganui vallei en vervolgens de hoofdweg naar Wellington. U kunt ’s middags nog benutten om Wellington te bezichtigen. Ga bijvoorbeeld met de tram naar de botanische tuin rijdt met de auto naar de top van Mount Victoria voor een magnifiek uitzicht. Zeker de moeite waard is ook een bezoek aan het nieuwe museum “Te Papa”. Benut de avond om heerlijk te eten in één van de uitstekende restaurants. Overnachting: The Cambridge Hotel

Dag 13: Wellington – Picton - Kaikoura (ferry oversteek + 185km / 6:00 uur).27-01-2013 s'Ochtends gaat u met de Interislander ferry naar het Zuidereiland. We leveren de auto in bij de ferry terminal om de oversteek als passagier per veerboot maken. Voor de bagage wordt gezorgd. Bij aankomst in Picton halen we in de ferryterminal de nieuwe huurauto op. We rijden vervolgens langs de wijngaarden van Blenheim naar Kaikoura, waar u 1 nacht verblijft.Overnachting: Dolphin Lodge(Kaikoura) Dolphin Lodge Wanneer we in de ochtend de ferry neemt uit Wellington, dan kunnen we evt. onderweg lunchen bij één van de talrijke wijngaarden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zuider eiland

Dag 14: Kaikoura – Abel Tasman National Park (330km / 4:00 uur).28-01-2013 De ochtend bent u nog in Kaikoura waar u de Whalewatch Cruise doet. Walvissen zijn er het hele jaar, maar de cruises gaan alleen door bij goed weer. Daarna rijden we s'middags via Blenheim, de Queen Charlotte Drive en Nelson naar het Abel Tasman National Park, waar we 2 nachten blijven. Overnachting: The Laughing Kiwi(Motueka)

Dag 15: Abel Tasman National Park.29-01-2013 U heeft de hele dag om het schitterende Abel Tasman National Park te verkennen. Ga vanuit Maharau met de watertaxi en maak een wandeling langs de stranden en door de heuvels. geen overnachting geboekt

Dag 16: Abel Tasman National Park – Punakaiki (320km / 4:00 uur).30-01-2013 U rijdt via de Buller Gorge en langs de ruige westkust naar Punakaiki. ’s Middags is er tijd om de 'Pancake rotsen te bekijken.geen overnachting geboekt

Dag 17: Punakaiki – Frans Josef (220km / 2:30 uur). 31-01-2013 U rijdt via Greymouth langs de ruige westkust naar Franz Josef. geen overnachting geboekt

Dag 18: Franz Josef. 01-02-2013 U blijft de hele dag bij het gletsjer dorp Franz Josef. In de ochtend maakt u een helicopter vlucht van 30 minuten over de Twin Glaciers (HLF4) Een korte landing in de sneeuw is inbegrepen. Ook kunt u een prachtige wandeling met gids maken naar de voet van de gletsjer of langs de gletsjer door een regenwoud, waar u veel Kea vogels ziet.geen overnachting geboekt

Dag 19: Franz Josef – Queenstown 350km / 5:00 uur). 02-02-2013 Met een beetje geluk zien we pinguïns en zeehonden op de rotsen langs de kust voor we landinwaarts over de Haast Pass rijden. Een mooie tussenstop op de weg naar Queenstown, waar we 2 nachten verblijven.geen overnachting geboekt

Dag 20: Wanaka 03-02-2013 Mount Aspiring National parkgeen overnachting geboekt

Dag 21: Queenstown. 04-02-2013 In dit schitterend gelegen plaatsje is van alles te doen en te beleven, van Bungee Jumpen, Jetboaten, paardrijden, berg wandelen tot een rustige boottocht maken op het meer. U kunt ook een uitstapje maken naar het goudzoekersplaatsje Arrowtown. Iedereen vermaakt zich zonder probleem in dit bergstadje. Nationaal park:geen overnachting geboekt

Dag 22: Queenstown – Te Anau (185km / 2:30 uur). 05-02-2013 U kunt de ochtend nog benutten in Queenstown. ’s Middags rijdt u naar Te Anau, de weg voert door een ruig verlaten berglandschap. geen overnachting geboekt ( Fjordland?)

Dag 23-24: Te Anau. 06 en 07-02-2013 Eén van de hoogtepunten van de reis is zeker het uitstapje naar de beroemde Milford of Doubtful Sound in het Fiordland National Park. Milford Sound is de bekendste, maar Doubtful Sound is zeker zo schitterend en veel minder druk bezocht. De Doubtfull Sound. Wij raden u aan deze excursie vooraf bij ons te reserveren. Het is een volle dagtrip vanuit Te Anau en een picnic lunch aan boord is inclusief
geen overnachting geboekt
Dag 25: Te Anau – Catlins 08-02-2013 (195km / 3:30 uur). Vanuit Te Anau rijdt u vandaag via Invercargill naar de Catlins. Voor een prachtig uitzicht over Te Waoe Woe Bay stopt u bij McCrackens Rest even ten zuiden van Tuatapere. U treft hier tevens informatie omtrent natuur, omgeving en de Maori en Europese geschiedenis van dit gebied. onderweg voor lunch bij het zeer mooi gelegen Beachfront Cafe in Riverton. U overnacht in een farmstay in het hart van de Catlins nabij Curio Bay. geen overnachting geboekt

Dag 26: Catlins – Dunedin/Otago Peninsula (180km / 3 uur). 09-02-2013 Vanuit de Catlins neemt u de “Southern Scenic Tourist Route” richting Dunedin. Onderweg kunt u op diverse punten uitstappen en korte wandelingen maken. De Catlins zijn van een unieke ongerepte schoonheid. Aanraders zijn Kaka Point vanwaar u per auto een rondrit van 16km naar Nugget Point Lighthouse kunt maken. Ook erg bijzonder zijn Parakaunui Falls en Porpoise Bay waar u Hector dolfijnen kunt zien spelen vanaf het strand.geen overnachting geboekt

Dag 27: Dunedin - Mount Cook10-02-2013 (330km / 5:00 uur). Op de weg terug naar de bergen komt u eerst langs de Moeraki Boulders. Dit zijn miljoenen jaren oude ronde rotsen die langs het strand liggen.
We vervolgen de route landinwaarts door een bergachtig landschap, waar veel opnames zijn gemaakt voor de film "In de ban van de ring". Uiteindelijk bereikt u het bergplaatsje Twizel en vervolgt u uw weg naar het Hermitage Hotel aan de voet van de majesteuze Mount Cook midden in het Nationale Park. U overnacht 2 nachten in het Nationale Park.geen overnachting geboekt

Dag 28: Mount Cook. 11-02-2013 Deze dag is een rustdag in de bergen. U kunt een bergwandeling maken of gewoon lekker genieten van het schitterende uitzicht op de bergen vanuit de Hermitage. Ook kunt u hier scenic vluchten maken per vliegtuig of helicopter over de bergen.geen overnachting geboekt

Dag 29: Mount Cook – Christchurch (322km / 4:30 uur). 12-02-2013 U rijdt door een ruig berglandschap en via het pittoreske Lake Tekapo naar Christchurch, waar u de laatste nacht verblijft. De stad aan de rivier Avon heeft een zeer Engelse sfeer geen overnachting geboekt.

Dag 30: Christchurch – Auckland. 13-02-2013 overnachting Sudima hotel CHC airport. lever de huurauto in bij het huurdepot op de luchthaven en checkt vervolgens de volgende dag in voor uw terugvlucht 14-02-2013

Dag 31: 14-02-2013 Auckland naar Kuala Lumpur en daarna naar Langkawi overnachten in Pan Pacific

Dag 32: Langkawi 15-02-2013 vlucht van Kuala Lumpur naar Langkawi om 8.30 local time

Dag 33 Langkawi 16-02-2013
Dag 34 Langkawi 17-02-2013
Dag 35 Langkawi 18-02-2013

Dag 36 Langkawi 19-02-2013 vlucht van Langkawi naar Kuala Lumpur om 21.30 local time aansluitend om 23.59 naar Amsterdam
Dag 37 Amsterdam 20-02-2013 om 14.00 aankomst